Hästraser & färger

Tänkte blogga om mina favorit hästraser, och färger, samt vilka hästar jag vill/ska köpa. :) Jag har ganska många favoritraser, men den jag älskar allra mest, är en korsning mellan russ, welsh och Connemara. Jag och min lillasyster Lisa, hade en ponny, som hette Smokie, han var alltså en korsning mellan dessa tre raserna. Han finns tyvärr inte längre, och jag saknar honom oerhört mycket. De som ligger på andraplatsen är islandshästen, och New Forest ponnyn. IRL så är hästarna Galdra Krummi, Aberdour, Góla och Indiana, hästarna som jag älskar mest efter Smokie. Krummi kommer jag antagligen aldrig mer få rida, då den ridskolan lades ner. Aberdour hade vi som foderhäst i 2 månader, samtidigt som vi hade Smokie, och kommer inte få rida honom heller, antagligen. Men Góla och Indiana finns fortfarande och det är jag glad över. Tre av de hästarna är islandshästar, förutom Aberdour, aka Harry. :) Sedan på tredjeplatsen, så är mina favoritraser frieser, andalusier, Lipizzaner, lusitano och hannoveranare. :) Och eftersom lipizzanerhästen och andalusiern kommer till SSO inom kort, så sparar jag därför, och jag kommer antagligen ha råd med båda. Men det beror väl på hur dyra SSO låter dom vara. ;) Lipizzanerhästar är oftast skimlar, men kan bli bruna och svarta. Men skimmel är som sagt vanligast. Därför hoppas jag att de har de tre färgerna, och inga andra, som inte ens existerar på Lipizzaner rasen.. På andalusiern så hoppas jag att de låter en vara gråskimmel i alla fall, då det är OTROLIGT vackert på denna rasen. De borde lägga till svåra dressyr rörelser, som bara vissa hästar kan göra. T.ex. Så är dessa två raser, VÄLDIGT duktiga på dressyr, och Lipizzaner hästen kan utföra de svåraste av de svåraste dressyrövningarna. :) Men andalusiern kan gå i "Spansk skritt", hästen lyfter väääldigt högt på benen, och det är så fint. Love iiit. Min favoritfärg på hästar är Smokies färg, alltså väldigt mörkbrun, nästan svart. Men jag gillar fuxar, skäckar och svarta hästar, väldigt fiiint! Jag vill bara säga också. Jag älskar alla hästar, jag bryr mig inte hur de ser ut, eller hur de är, för alla är vackra och unika på sitt sätt, och vad du eller någon än säger, så kommer jag alltid älska alla hästar. Mest av de alla, Smokie. ♥
 
Och som ni läste, jag kommer alltså köpa en andalusier och en Lipizzaner, det är dom som absolut kommer vara i mitt stall inom en snar framtid! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email (Bara jag som ser):

Din blogg (Om du har någon):

Din kommentar:

Trackback