Hänga ut folk

Det var någon konflikt häromdagen, men det handlade inte om mig, utan mellan en av mina vänner och en annan som skrev ett inlägg, och det fick mig att tänka efter. Min kompis hade sagt att hon som skrivit inlägget var jobbig, eftersom hon skickat brev gång på gång, som alla liknade varandra. Personen skrev ett inlägg om det då och det lät som att min kompis hade sagt en massa skit och varit hur elak som helst. Dom hade hängt ut henne i kommentarerna och skrivit att hon var elak, att hon var en jävel, och att hon var patetisk för att denne person skrivit ett inlägg om detta. Vad är det för beteende?
 
Jag tycker att om det hänt någonting, så bör man inte skriva om det på sin blogg eller what so ever, så att hur många som helst kan få reda på det. Hur schysst är det på en skala 1-10 att hänga ut någon? Jag har aldrig gjort det, för jag vet vad som är rätt och vad som är fel, men alla verkar inte riktigt vara så säkra på det.
 
Jag bloggar inte om detta för att peka ut någon eller för att skydda någon utan för att få folk att tänka efter, på vad man faktiskt säger och vad man skriver. Jag vet att det är yttrandefrihet i Sverige, men man får inte skriva något som kränker någon annan. Jag anser att kalla folk för elak, jävel och patetisk är en kränkning.
 
EDIT: Om folk bryter mot lagen, som att sno ens bilder, så tycker jag det är okej att hänga ut dom!
 
Vad tycker ni om detta? Kommentera gärna och berätta, vill höra det ur er synvinkel! :)

Kommentarer
Postat av: Esmeralda Silverforce

Jag tycker att man ska vara otroligt försiktig med vad man skriver om andra. Har på min blogg bara hänt en enda gång att namn faktiskt nämns då jag är arg eller irriterad - och det är idag. Dock anser jag att jag faktiskt inte gör något fel, eftersom jag helt enkelt lyfter fram ett brott mot lagen.

Svar: Ja, om man bryter mot lagen så tycker jag man ska hänga ut dom så får alla se.
Anna Waterdawn

2013-11-25 @ 18:56:40
URL: http://monokerus.se/
Postat av: Siri

Det beror helt på graden av vad som skrivs - och när det är småbråk så kan man helt enkelt skippa att hänga ut folk. Har man dock bevis på att nån/några bryter mot lagen tycker jag att man ska hänga ut dem, för att varna andra. Men det beror som sagt på vad som hänt

Svar: Om dom bryter mot lagen, ja, häng ut dom då.
Anna Waterdawn

2013-11-25 @ 19:28:05
URL: http://moonbear.blogg.se/
Postat av: Esmeralda Eastdotter

Usch stackars din kompis! :(

2013-11-25 @ 19:54:42
Postat av: Bianca moutainbell

ehmm...

2013-11-25 @ 20:29:31
Postat av: Anonym

hade visst fel om Amanda lightfield det var emelie friendlake som hade gett henne massa post om water roses och Amanda tyckte det var jobbigt

2013-11-26 @ 07:21:26
Postat av: Carin

Jasså - det. Ja, jag hörde det. Och tycker det inte är okej att hänga ut folk. Och försöker göra de sämre. Det fanns en anledning att hon tycker att hon var jobbig? :-)Att spamma är inte roligt.

Carin.

2013-11-26 @ 08:21:38
Postat av: Alessandra Kinglord

samma som du bryter man mot lagen. okej då är det helt okej att hänga ut

2013-11-26 @ 12:38:16
URL: http://jorviknew.blogg.se
Postat av: Lova was here

Ja. Om man bryter mot lagen får man stå ut med det. Det är en allvarlig sak. Jag vet,

2013-11-26 @ 15:59:19
URL: http://lovastarstar.blogg.se/
Postat av: Alva

Tycker du att det är okej att "ta" en bild från någons blogg via googel? Det gjorde jag men jag la inte upp en på nån blogg och sa att det var min bild. Jag redigerade den och sen sckiade jag den till personen som jag "tagit" bilden ifrån. tycker du det är okej?

Svar: Tycker att man ska kontakta personen som du tar bilden ifrån, kollar om det är okej att du redigerar den och att du sedan skriver vem originalbilden är ifrån och att du ger den personen en länk! :)
Anna Waterdawn

2013-11-26 @ 19:38:02
Postat av: Alva

Då hoppas jag att jag gjorde rätt. Det ända jag gjorde efter att ha redigerat den var att skicka den så var allt klart. La inte upp den eller något sånt :)

2013-11-27 @ 14:53:53

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email (Bara jag som ser):

Din blogg (Om du har någon):

Din kommentar:

Trackback