Kopiera andras idéer

Alla har vi väl varit med om att någon snott din idé? Jo, jag tänkte skriva min åsikt om att ta andras idéer.
 
Man kan självklart inte sätta patent på t.ex. En bloggdesign, men man kan göra det på bilderna, t.ex. I menyn & headern. När man nu suttit länge och kodat en design, så kommer någon och tar ens idé. Det är aldrig roligt, ellerhur? Det är mycket roligare, att folk kommer på något eget.
 
Jag har själv varit med om att folk tagit mina idéer, visst, man kanske ska ta det som en komplimang, men det gör inte jag. Jag blir sårad, för denne personen tar min idé utan att fråga, och tar åt sig all ära för det. Jag har frågat personerna om de tagit "inspiration" och får ett rakt nej, och sedan ett tag efter erkänner de att de tagit min idé. Varför inte bara berätta som det är? Det är inte så att jag blir fly förbannad på er.
 
Jag vet att man inte kan ha något för en själv, men vi bloggare gillar att ha unika designer, unika bloggar. Så det är aldrig kul om någon kommer och gör en nästan exakt likadan design, samt likadana inlägg. Man kan alltid fråga t.ex. "Jag såg att du skrev en åsikt om detta, är det okej om jag gör det också?" Det är inte så svårt. Jag brukar göra det för att vara på den säkra sidan. ;) Du kan även kolla med personen om du får göra något liknande på din design, som denna bloggaren har. Jag tror de flesta uppskattar ifall man frågar först.
 
Men om du nu kommit på idén helt själv, så är det ju helt okej att du gör så som du vill. Då kan inte du rå för ifall någon annan också har gjort något liknande.
 
Jag tycker inte det är helt okej att kopiera andras idéer, men om du frågar först, och de säger ja, så är det okej.

Kommentarer
Postat av: Alexandra Mistdawn

Jo. Men, det finns över 1000olika bloggar, som har flera likheter. :) Och man har rätt att använda likadana detaljer, men om man kopierar designen rakt av, som INTE jag har gjort. Sedan förstår man såklart att personen blir ledsen, och ändrar kanske strukturerna i designen?

2013-08-12 @ 17:42:23
URL: http://starstableryttarnas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email (Bara jag som ser):

Din blogg (Om du har någon):

Din kommentar:

Trackback