Att kämpa sig tillbaka - Del 9

Jag hör hur Maya skriker och hur hon ropar på hjälp. Skriket skär i öronen och Devil ryggar undan och springer in i manegens ena hörn. Mamma, jag och Kristin hoppar ner för den låga läktaren. Mamma och Kristin rusar fram till Maya och jag ser hur mamma rycker upp sin mobil. Själv joggar jag fram till Devil och tar tag i hans tyglar. Hans näsborrar är uppspärrade, hans öron spetsade och hans ögon uppmärksamma och stora. Han verkar inte ha skadat sig, han blev bara skrämd av skriket. Maya sitter och jämrar sig i mitten av ridbanan vid oxern. Efter en liten stund går mamma ut ur manegen och kommer tillbaka med två ambulansförare som har en bår med sig. De lyfter upp Maya på den, spänner fast henne och går sedan iväg.

 

Ett gäng tjejer har flockats runt mig och Devil för att få reda på vad som hänt. De pratar i mun på varandra och jag märker hur nervös stackars Devil blir. ”Kan ni snälla gå härifrån och vara tysta?” Ber jag snällt. ”Ni oroar faktiskt hästen.” De blänger på mig innan de vänder på klacken och med bestämda steg går ut ur manegen. Jag själv leder ut Devil från manegen och sedan in i hans box. Där tränsar och sadlar jag av honom, ger honom lite mat och ryktar honom. När jag pysslat om honom och gosat med honom går jag in och sätter mig i sadelkammaren, och andas ut. Det har varit en tuff dag och jag är otroligt trött. Imorgon är det skola och jag har ingenting att längta till precis. Efter en stund reser jag mig långsamt upp och går med lugna steg utifrån stallet och sedan fortsätter jag mot vårt hus och går in. Doften av mat slår emot mig. Klockan är runt 19.00 så det förvånar mig inte. När vi senare sitter runt matbordet så pratar vi om dagen, som vanligt. Vi berättar för pappa och syskonen om vad som hände med Maya och Devil bland annat. De häpnar över vad som hänt och stirrar med förbryllade ögon på oss. ”Vi kan inte ha kvar den hästen”, säger pappa bestämt, tillslut. ”Det kan vi väl visst!” Snäser jag åt honom. Sedan reser jag mig så hastigt upp att stolen trillar omkull bakom mig och störtar sedan upp på mitt rum. De ska inte få ta Devil ifrån mig. De ska inte sälja honom, så är det bara!


Kommentarer
Postat av: Viktoroa Catpaw

Åå vad fin blogg :) Kolla gärna in min blogg ^^ Viktoriacatpaw.blogg.se Också en blogg om sso :)

Svar: Tack så mycket :D
Anna Waterdawn

2013-12-09 @ 14:57:11
URL: http://viktoriacatpaw.blogg.se
Postat av: Rebecca Winterbell

Okej om jag tar en bild på novellen till ett inlägg om bloggar jag fastnar för? alltså skärmdump på din blogg :)

Svar: Jadå! :D
Anna Waterdawn

2013-12-09 @ 18:08:31
URL: http://snowdancerz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din email (Bara jag som ser):

Din blogg (Om du har någon):

Din kommentar:

Trackback